برنامه های نوروزی پرستاران

نزدیک سال نو بود. مشغول تدارک برنامه های نوروزی بیمارستان بودیم. در واقع یک بحران جدی را مدیریت می کردیم. بخشهای الکتیو یا غیر اورژانس در هم ادغام شدند. بخش هایی که قرار بود بیماران اورژانس را پذیرش بدهند با تعداد نیروی بیشتری پشتیبانی شد. تجربه سال های قبل نشان داده بود که در ایام نوروز بیماران بدحال به سوی مراکز دولتی سرازیر می شوند.

بخش هایی هم بودند که امکان داشت تحت شرایط خاصی فعال شوند. برای این بخش ها کارکنان را به شکل آنکال یا آماده به خدمت در نظر گرفتیم.

برنامه های سال قبل مورد بررسی قرار گرفتند تا اینکه کسانی که سال گذشته در ایام عید کار کرده بودند در تعطیلات پیش رو آف یا مرخصی داشته باشند.

اداره کردن بیمارستان در ایام عید خودش یک بحران واقعی بود هم از بالادستی ها فشار وارد می شد که در این ایام کم کاری و قصوری نباشد و هم کارکنان اصرار داشتند که مرخصی یا آف بگیرند و درکنار عزیزانشان باشند.

وقتی که در وضعیت بحرانی قرار می گرفتیم بازار شایعه ها داغ تر می شد. اصرار کارکنان برای تعطیل بودنشان اوج میگرفت.

در همین روزها بود که شایعه ای از یک منبع نا معلوم و با ارتباطات غیر رسمی در سراسر بیمارستان پیچید. با این مضمون که بخش تصویربرداری در ایام تعطیلات فعال خواهد بود. دلیل آن را صف طولانی بیماران در انتظار و نیز درخواست مقامات عالی استان بیان شد. اگر این خبر درست می بود باید تمام برنامه ها دوباره نوشته می شد . بماند که انجام چنین پروسیجرهایی می توانست عواقب خطرناکی داشته باشد. زیرا که باید همه بخش ها آماده کار می بودند تا اینکه برای یک بیمار در بخش تصویربرداری فرایندی تشخیصی یا درمانی انجام شود.

بعد شایعه دیگری پیچید و سینه به سینه گسترش یافت که هر کسی در این ایام دست به فرایند های تشخیصی و درمانی الکتیو بزند باید خودش در نظام پزشکی پاسخگو باشد. این دیگر به ما مربوط نبود اما عواقب و عوارض آن به طور حتم پرستارها و سایر رده ها را درگیر می کرد. سپس شایع دیگری بر سر زبان ها افتاد. گویا  دکترها دریک جمعی گفته بودند که پرستارها بودند که اصرار داشتند فرایند های تشخیصی و درمانی الکتیو انجام شوند . این بیچاره ها کلی قرض و قسط دارند و داوطلب هستند که در تعطیلات فروردین کار کنند تا اینکه از پس تعهداتشان بر آیند.

ما نمی دانستیم کدامیک از این حرف ها درست و کدام نادرست بود. اما این را به خوبی میدانستیم که پرستارها برای تعطیلی در ایام عید خیلی اصرار داشتند و اصلا مایل نبودند که کار بکنند. آخرش هم معلوم نشد این شایعه ها درست بودند یا نه؟

با وجود این موج های سهمگین که هر لحظه بنیان برنامه های پرستاری را می لرزاند، به کار ادامه دادیم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *