تقلب و علل آن

چند سال پیش در چنین روزی از بیمارستان مرخص شدم. پزشک گفت با این که دو روز از جراحی می گذرد، ولی چون پرستار هستید، می توانید به جای بیمارستان در منزل استراحت کنید.
توضیح داد که جراحی من، برایش بسیار پر زحمت و سخت بوده و حین عمل مشکلاتی پیش آمده است. سپس دستور ترخیص را نوشت و داروهای لازم را نسخه کرد و رفت.
او من را کنجکاو کرد. پرونده را برداشتم و شروع به خواندن قسمتهای مختلف آن نمودم. در اصل دنبال شرح عمل بودم تا ببینم در حین عمل چه اتفاقی افتاده است. برگ های دیگر را هم نگاه کردم. چیزی که هنوز هم برایم حل نشده است، ویزیت بیهوشی قبل از جراحی بود. دستیار بیهوشی یک گزارش حرفه‌ای و کامل از ویزیتی نوشته بود، که من اصلاً به خاطر نداشتم. بدون اینکه من را ببیند و ویزیت کند یا سوالی بپرسد،گزارش کامل نوشته بود. هر چه که نوشته بود، کاملاً درست و علمی بود. فقط جای من در آن ویزیت خالی بود.
به نظر می رسید آن دستیار یک نابغه بود که با خواندن صرف پرونده، توانسته بود تمام زوایای یک ویزیت حضوری را تجسم و روایت کند.
از سوی دیگر، او درستکار نبود و تقلب کرده بود. البته تقلب کردن توسط هر کسی در هر شغلی یک امر ممکن است.
پژوهش هایی که در مورد تقلب کردن انجام شده، نشان می دهند که انسان ها تا زمانی درست کار هستند که همه چیز درست باشد. همه انسانها پتانسیل کج روی دارند. هر جایی که احساس کنند در حقشان ظلم شده به خودشان اجازه می‌دهند که هنجارهای جامعه را رعایت نکرده و آن ظلم را به نحوی جبران کنند.
آنچه که انسان ها را از هم متمایز می‌کند تفاوت در آستانه وسواس پذیری آنهاست. هرچه انسان زودتر وسوسه شود، قیمت کمتری دارد. آنها که دیر وسوسه می شوند، قیمت بالاتری دارند.
اگر می خواهید بدانید علل تقلب کردن چیست ادامه مطلب را بخوانید.
تقلب معلول پنج عامل است.
امکان:: به این معنی که عملاً باید امکان انجام یک رفتار غیر قانونی مثل تقلب فراهم باشد.
فشار:: فشار روحی و روانی فضا را برای تقلب یا رشوه یا تبانی مساعد می کند.
وسوسه:: فکری موذی و اغواگرانه که فرد را به کاری یا استفاده از موقعیتی دعوت می کند.
توجیه:: به این معنی که با یک سری دلایل فرد خود را به انجام کاری قانع میکند. سپس وجدان شستشوی اخلاقی داده می شود.
خالص منفعت مورد نظر:: به این معنی که به صورت ذهنی و ناخودآگاه منافع و هزینه های ناشی از تقلب در نظر گرفته می شود و اگر منفعت بیش از هزینه بود، اقدام می شود.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *