برداشت من از کتاب موضوع مرگ و زندگی نوشته اروین د یالوم

به کتاب صوتی موضوع مرگ و زندگی گوش کردم. امروز آن را تمام کردم. داستان مرگ همسر اروین د یالوم را به تصویر کشیده بود. مدتی است که آن کتاب و معنای آن را خوراک فکری خودم کرده ام. چقدر معنای مرگ از ذهن من دور شده است. چقدر خود را روئین تن می بینم. همه اینها نشان میدهد که از رویارویی با مرگ به شدت در هراس هستم.
این زوج در مرحله مسجل شدن تشخیص بیماری بدخیم مریلین تصمیم به نگارش کتابی گرفتند . قرار گذاشتند که هر کدام یک فصل درمیان نوشتن آن را به عهده بگیرند . هر کدام نظرشان و نیز اتفاقات چند ماه آخر زندگی مریلین را نوشتند . تدوین چنین کتابی پیشنهاد مریلین بود. در همه مراحل گویی خواننده همراه با نویسنده زندگی کرده و همراه او درد و رنج را تحمل می کند.آماده مرگ و جدایی می شود و در مورد جهان بعد از مرگ می اندیشد.
با توجه به آنچه که در کتاب آورده شده است یهودی ها به جهان بعد از مرگ اعتقادی ندارند . این زوج یهودی در تمام قسمت های کتاب می گویند که به جهان دیگر معتقد نیستند . با این وجود در بعضی بخشها مشاهده می شود که این اعتقاد در درون هر انسانی هست که به جهانی دیگر اعتقاد داشته باشد .
به نظرم آنها یا زوج خیلی خوشبختی بوده اند و یا زوج هایی خیلی معمولی بوده اند اما خوش بینی و نگارش خوب و مثبت اندیشی شان موجب شده است که ما تصور کنیم که بی نهایت خوشبخت بوده اند . چهار فرزند و هشت نوه داشتند . همه آنها موقعیت های اجتماعی و شغلی موفقی را به دست آورده اند .
این زوج نویسندگانی زبردست بودند و به تنهایی یا با همراهی دیگران کتابهای مختلفی را به رشته تحریر در آورده اند . زندگی پربار از نظر مطالعات و نیز از نظر بهره بردن از زیستن را در کتاب نشان دادند .
شاید ما هم اگر مثل آنها بنویسیم خوشبخت و کامروا باشیم.
روزهای مبارزه با بدخیمی در هشتاد و هفت سالگی با اتانازی به پایان می رسد. درد و خستگی چنان امان او را می برد که تصمیم به مرگ خودخواسته می گیرد . با خوردن قرص هایی که در آب حل شده اند و با نظارت پزشک چشمهایش بسته شده و نفس نمی کشد . همسر او روزهای بعد از مرگش را شرح می دهد . احساساتی که تجربه می کند . حس هایی که درک می کند . فکرهایی که به سرش می زند را برای خواننده بیان می کند .
نحوه سازگاری او با زندگی بدون همسرش هم از جنبه های جالب کتاب است. چگونگی گذراندن وقت و نیز مواجه با فراموشی و ناتوانی در حفظ تعادل در بقیه زندگی اش به خوبی بیان می شود.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *