منحنی توزیع نرمال آماری در روابط انسانی

زنگوله توزیع نرمال که در آمار خواندیم را به یاد دارید؟ یک زنگوله که تعداد کمی از آزمودنی ها در دو طرف آن بودند و بیشتر فضایش را قسمت وسطی اشغال می کرد . یادتان هست که آزمودنی ها واعداد در این نمودار مورد بررسی قرار می گرفتند. با الهام از این تصویر به گمانم دوستان ،همکاران، فامیل وآشنایان هم می توانند در این شمای آماری دسته بندی شوند.

عده ای دوستان صمیمی هستند. این دوستان صمیمی ممکن است همکار ما، یکی از اعضای فامیل، همکلاسی دوران مدرسه و یا هم دوره دانشگاهی باشد. حتی بعد از اتمام آن دوره از زندگی، قطع ارتباط، اتمام همکاری در محل کار، جدا شدن از پیکره سازمانی بازهم درکنار هم هستند. از هم خبر دارند. با مناسبت یا بی مناسبت دور هم جمع میشوند. هر وقت فرصتی دست بدهد به دیدار هم می روند. برای خودشان برنامه میگذارند. مثلا همدیگر را در کافی شاپ، پیاده روی، مهمانی یا دورهمی های دوستانه ملاقات می کنند.

طیف وسیعی از مردم یعنی حدود نود و پنج درصد در میانه زنگوله قرار دارند. کسانی که نه صمیمی هستند و نه دشمن حساب می شوند. عده ای که برایمان ارزشمند هستند ولی در طیف متوسط ها دسته بندی شده اند. ممکن است در مناسبت ها و موقعیت های اتفاقی دیدارها تازه شود.

تقریبابه همان اندازه  دوستان صمیمی تعدادی هم دشمن و مخالف در سوی دیگر زنگوله حضور دارند. دشمنان هم به اندازه دوستان صمیمی کم هستند. آنها نگاه متفاوتی به ما دارند. ما راقبول ندارند. در صدد تلافی کردن و نشان دادن خصومت هایشان هستند. کسانی که نخواستند که موافق ما باشند. همواره در کمین فرصتی هستند تا ضربه بزنند. شاید رگه هایی از حسادت، بدخواهی و احساساتی در این زمینه داشته باشند.

با این طبقه بندی به اطرافیانمان نگاهی دوباره بیاندازیم. هر فرد در ذهنمان در کدام قسمت نمودار توزیع نرمال، طبقه بندی شده است.؟

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *