برداشت های از قرآن، کلمه مٓلإ

کلمه «مٓلإ» در قرآن چندین بار تکرار شده است. احتمالاً هم معنا و  هم خانواده با مملو، به معنای پُری و آکندگی باشد. این کلمه در مورد قدرتمندان،صاحبان ثروت، اشراف و بزرگان قوم به کار برده شده است. کسانی که هیبت آنها دل و جلالشان چشم آدم را پُر میکند. به نظرم این حالت باعث میشود خودمان را کمتر و کوچکتر از آنها ببینیم. پُر شدن چشم به معنای این است که در قبال آنها تا حدودی خود را می بازیم. این مفهوم برای من تا حدودی قابل درک بود، ولی مصداق عینی را در نیافته بودم. به عنوان جمله ای در قرآن خوانده یا آن را شنیده بودم.
<span;>در بهمن هزاروچهارصدویک، برایم موقعیتی پیش آمد که به یک دفتر کار خصوصی بروم. همین که پایم را در داخل دفتر کار گذاشتم، حسی مبهم و بی نام مرا فرا گرفت. در پایان روز معنای ملإ در ذهنم به مصداقی قابل‌درک تبدیل شد.
<span;>آن دفتر کار، یک سالن بزرگ بود که در یک قسمت آن میز تحریر و میز جلسه گذاشته شده بود. بقیه دفتر کار اتاق پذیرایی شیک و مجلل و تشریفاتی بود که برای من واقعا حکم یک چیز ناآشنا را داشت. چشمم پُر شد، هیبت آن قلب من را فرا گرفت، خود را کوچک، حقیر و ناتوان یافتم. خودم را در برابر آن عظمت باختم. این داستان معنای ملإ بود که من دریافتم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *