چرا بعضی ها ارتقا شغلی را رد می کنند؟

می خواهم در مورد خانم ص و تصمیمی که برای خودش گرفت با شما صحبت کنم. شاهد بودم دو بار پیشنهاد ارتقاء شغلی را رد کرد.

خانم ص سوپروایزر صبح یکی از بیمارستان ها بود. به عبارت دیگر معاون مدیر خدمات پرستاری حساب می شد و تقریباً همه فوت و فن نحوه اداره دفتر پرستاری را می‌دانست. وقتی که به او گفتند که کاندید مدیریت خدمات پرستاری است ، به سرعت پاسخ منفی داد. موقعیت یک سوپروایزر ثابت و کارآزموده را ترجیح داد. دفعه بعد با توجه به این که او فردی مطلع و باتجربه بود، از وی خواسته شد به عنوان کارشناس ستادی به سازمان مرکزی منتقل شود. این بار با کمی پرس و جو و در مدت کوتاهی گفت که تمایل به کار در ستاد ندارد.

اما چرا ارتقا را نپذیرفت و خواست در همان شرایط قبلی به کار ادامه بدهد، ترجیح داد که به عمیق تر شدن و دقیق تر شدن در کار سوپروایزری ادامه بدهد.

دلایل به شرح زیر بود:

اول اینکه او نمی‌خواست از دایره اَمن کارش خارج شود. امنیت شغلی برایش اهمیت زیادی داشت.

دوم اینکه از کار جدید می‌ترسید.از صفر شروع کردن، روبرو شدن با افراد جدید، وظایف ناآشنا و شبکه های کاری تازه، استرس‌زا بود. موقعیت های نو برایش جذابیتی نداشت. تجربه و محک زدن خود در زمینه های جدید کار را بر نمی تافت.

سوم اینکه خانم ص عاقبت اندیش بود و افق های دور را می دید و متوجه بود که سیستم ناپایدار بوده و تابع قانون و قاعده خاصی نیست. کافیست یکی از مسئولین رده بالا عوض شود تا به دنبال او تمام کارکنان مرتبط با وی از کار برکنار شده و  مجبور به بازگشت به محل های کار قبلی شان شود. می دانست که این موقتی بودن اوضاع جزء لاینفک سیستم های ستادی بود و بنابراین وارد این قمار خطرناک نشد.

چهارم اینکه تمایل نداشت بعد از ارتقا یافتنش، امکان نزول به شغل قبلی را به عنوان یک تهدید همیشگی در نظر داشته باشد. تجربه نشان داده بود که حتی بازگشت به کار پیشین تضمینی نداشت. ممکن بود هرگز به جایگاه قبلی خود برنگردد و ممکن بود به اصطلاح زیر پا له شود.

پنجم بعضی ها در شغل جدید و ناشناخته راحت نیستند. برخی نمی توانند تغییرات بزرگ در  کار و وظیفه  را تحمل کنند.در کل، بعضی ها تنوع را دوست ندارند.به عبارت دیگر قدرت انطباق پذیری شان پایین است و اینها باید در همان کارشان بمانند تا احساس مفید بودن کنند.برعکس عده ای هستند که سرشان برای کارهای جدید و مشاغل نو و تجربه‌های تازه درد میکند.شما خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟؟؟

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *