یک سخنرانی تاثیرگذار

یکی از وظایف مدیر خدمات پرستاری شرکت در جلسه ها، سخنرانی ها، آموزش ها، کنفرانس ها و مراسم اداری بود. به نظرم سخنرانی های اداری، اغلب کلیشه ای، تکراری، خسته کننده و پر از سرزنش و ملامت بودند.
کسل کننده بودن یک سخنرانی، علت ساده‌ای داشت. سخنران ها، اگرچه دلسوز و خیرخواه بودند، ولی چون آموزش و تمرین مهارتی در این مورد نداشتند، پیام شان به شکل موثری منتقل نمی شد. چه بسا سخنرانی آنها، حاصل تراوشات ذهنی فی البداهه خودشان بود. شاید به همین دلیل برای شنونده جذابیتی نداشت و البته به نتایج ضعیفی منتهی می شد.
در ادامه با الهام از “کتاب کار استدلال” نوشته دیویدمورو و آنتونی وستن توضیحاتی در مورد سخنرانی یا ارائه شفاهی تقدیم می شود.
✔ما می خواهیم با سخن گفتن در دیگری تاثیر بگذاریم. پس ارزش دارد که تأثیر سخنان خودمان را با تکنیک هایی بالا ببریم. این نکته ها می تواند برای صحبت کردن یک سرپرستار با کادر بخش تا سخنرانی برای یک جمع بزرگتر به کار آید. ☆شروع یک ارائه شفاهی، معمولاً غیررسمی و محاوره‌ای است. یعنی در ابتدا می توانید ارتباط شخصی با مخاطب برقرار کنید. مثلاً:
*یک داستان کوتاه تعریف کنید که مخاطب مایل شود به آن گوش کند.
*توصیح اینکه بحث شما چگونه می تواند به زندگی روزمره مخاطب مربوط شود.
*یک تجربه شخصی مرتبط را بیان کنید.
*از مخاطب بخواهید تصور کند که در موقعیت خاصی قرار دارد که با بحث مرتبط است.
* از مخاطب بپرسید اگر در فلان موقعیت بودید چه میکردید؟
با این روشها مخاطب در بحث درگیر میشود.
☆در ادامه تمام و کمال با حواس جمع در جلسه حضور داشته باشید.
☆به حاضرین و مخاطب ها نگاه کنید. به چشمهای آن را بنگرید.
☆از بازخورد های جمع بهره ببرید. سعی کنید حس مخاطب را درک کنید. مثلاً توجه کنید که آیا به ساعتشان نگاه می کنند یا با هم حرف می زنند یا با گوشی مشغول هستند.
☆با توجه به وضعیت مخاطبان سخنان خود را:
* تعدیل کنید.
* بحث را متوقف کنید.
* بیشتر توضیح بدهید.
* مسیر بحث را عوض کنید.
* یک داستان کوتاه تعریف کنید.
* یک مثال بزنید.
* گاهی با کمی مکث فرصت بدهید مخاطب به آنچه بیان شده، فکر کند.
☆نکات کلیدی و مبهم را تکرار کنید یا برجسته کنید تا مخاطب متوجه اهمیت آن بشود.
☆به مخاطبان این حس و حال را منتقل کنید که کارهایی که از دستشان بر می آید، چیزهایی است که مایه امیدواری است.
☆داشتن لحن مثبت به معنای تمرکز بر راه حل ها و افرادی است که کارهای درست انجام میدهند.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *